
In central Africa, where on-air demagogues caused chaos in the 1990s, a Burundian radio broadcaster is
playing with fire.

BY JINA MOORE  |  JUNE 25, 2010

Radio is king in Africa -- anyone who has spent much time on the continent knows that. Virtually no African

government lacks a friendly frequency. A coup isn't really a coup here until the general commandeers a local

radio station. In Rwanda's 1994 genocide, the only weapon as infamous as the machetes that the country's ethnic

Hutus wielded against their Tutsi neighbors was the Hutu-allied Radio Mille Collines, whose broadcasts incited

them to do it. The experience has taught the region that a radio station that traffics in rumors, subtle threats,

and political accusations can be dangerous in and of itself -- and a sign of darker things to come.

So in Burundi, where an electoral crisis threatens to undo a decade of steady, if slow, democratic progress, all

eyes -- and ears -- are on the media. Tiny Burundi is Rwanda's southern twin, a nation of Hutu and Tutsi with a

parallel history of bitter violence between them. The country has made major strides since the days of its own

genocide, eclipsed by Rwanda's better-known massacres, in the early 1990s. A decade-long peace process ended

last year, when a holdout rebel group finally signed a peace accord. Diplomats and donors privately think of

Burundi as a rare central African success story, and, unlike Rwanda, a genuinely democratic one.

What's the Frequency, Nkurunziza? - By Jina Moore | Foreign Policy http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/06/25/whats_the_frequency...

1 of 4 7/4/2010 7:38 PM



Or they did, until this election season. In May, the ruling party of President Pierre Nkurunziza, the National

Council for the Defense of Democracy-Forces for the Defense of Democracy (CNDD-FDD by its French initials),

handily won the local election, and Nkurunziza is expected to win the presidential election on Monday.

Opposition parties say the May vote was stolen, and have spent the last two weeks hurling allegations at the

ruling party, poll organizers, and the independent electoral commission -- not necessarily without cause. They're

boycotting the June 28 vote and urging Burundians to skip the one-man race.

The political crisis has rippled through Burundi's media as well. Burundi has four television stations and several

newspapers, but most influential are the country's 18 radio stations, whose product Burundians consume

insatiably. It is common to see people walk down busy city streets with a small radio held to their ear; every

latest news item flies by word of mouth around communities in something approximating a nationwide game of

telephone, driving Burundians back to their radios in the evening to find out whether what they heard was truth

or rumor. Distinguishing the two, they say, requires a lot of time.

In a laudable (and rare) effort at impartiality, 15 radio stations pooled their journalists and airtime to provide

unbiased nationwide coverage of the election in four languages, an effort dubbed Synergy. It was an attempt to

avoid the problems of the 2005 election, when the media were more fragmented and vulnerable to political

donors with deep pockets than they are five years later. "Media, when they are single, are fragile," says Adrien

Sindayigaya, Burundi director of Search for Common Ground, a conflict-prevention organization which helped

launch the initiative. "When you are trying to out some political actors, it's easy for them to say, 'Oh, you must

just be against us.' But when there is a huge number of journalists who say, 'We know this,' or 'We witnessed

this,' it's difficult to compel such a group" to toe a given line.

But amid the tensions of the election, the Synergy experiment is starting to crumble. For one thing, it's hard to

give equal airtime to political contenders when there's only one official candidate on the ballot. And one station

has emerged as a potential spoiler -- Rema FM, a privately owned radio station with close ties to the ruling party

-- playing what some journalists here describe as dangerous political games with its programming. And it's

starting to scare people.

"They're just like Radio Mille Collines," says Amadou Ousmane, spokesman for the United Nations mission in

Burundi, making an oft-heard comparison. The European Union elections-monitoring mission, which also keeps

tabs on media coverage of campaigns, calls the tone of Rema broadcasts "increasingly aggressive."

Media-monitoring outlets say Rema has taken to broadcasting the names of prominent opposition politicians

and their supporters -- a subtle invitation for harassment, and an uncomfortable echo of what happened in the

weeks before the Rwandan genocide, when local Hutu radio hosts read names of Tutsis targeted for killing.

Other Rema messages are less subtle. Two weeks ago, the radio station compared the political parties that pulled

out of the presidential poll to the death squad that 15 years ago assassinated Melchior Ndadaye, the county's

first Hutu president and first democratically elected leader since independence. "For Burundians, talking about

What's the Frequency, Nkurunziza? - By Jina Moore | Foreign Policy http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/06/25/whats_the_frequency...

2 of 4 7/4/2010 7:38 PM



Ndadaye's killers is still dangerous," explains Justine Nkurunziza, vice president of the Forum for the

Reinforcement of Civil Society, a network of local NGOs (and no relation to the sitting president). "Many

Burundians are Hutu, and Ndadaye is a hero. Whoever fights him is [seen as] the enemy of democracy."

Rema is also taking up politics directly, airing rumors and offering theories about who's behind the grenade

attacks and other violence that has become common in the capital city of Bujumbura since the presidential

campaign started. The station's broadcasters accused well-known opposition leader Alexis Sinduhije of handing

out money and gasoline to supporters and encouraging them to burn down CNDD-FDD headquarters. The next

day, almost 20 party offices were torched throughout the country, according to the European Union's elections-

monitoring mission in Burundi; some Burundians, suspicious of Rema's ties to power, say they think the ruling

party sabotaged itself in order to frame the opposition.

Rema also fans the flames with its citizen-cop style, says Innocent Nsabimana, director of media monitoring for

the Central African Media Organization's Bujumbura office. "[After] the grenades one Saturday, Rema said, 'This

is an act of the FNL,'" he says, referring to the rebel-group-turned-opposition party, whose leader was once

thought to be President Nkurunziza's only serious challenger. "They confirm and say, 'We are sure, we have

made an investigation.' This is not the job of a journalist."

Nsabimana rattles off several other troubling innuendos and subtle threats the station has broadcast. "And these

things, they become reality after a few days," he says. Seven professional journalism associations sent a letter to

the country's media council two weeks ago asking it to take measures against Rema. The letter has not been

acknowledged, and several of the signatories and the European Union say they don't expect a reply. Meanwhile,

Rema's owners are planning to expand their franchise with a television station.

It's hard to say what impact all this will have on Monday's election, and its aftermath -- whether Rema's

activities are an ominous echo of the region's grim recent past, or an anachronism in a Burundi where

proliferating information sources have produced a degree of skepticism among the media-consuming public,

and the ethnic conflicts of the 1990s have largely been replaced by more conventional power struggles. Although

Rema is generally considered the bad apple of the bunch, Burundians say they hear an editorial bias in the

commentary and talk shows of almost every station, and correct for this bias by trolling the airwaves.

"Some radio [stations] we trust, but we listen to all of them," says Josiane Nsengiyumya, a dry-goods seller in

the capital city. "We're always changing, because we don't know who's giving the truth," she says. "And some of

them give bad news, destructive news. We don't need that. We need news that helps unity."

Which stations run the "bad news"?

She drops her voice.

"It's better not to say," she says.

What's the Frequency, Nkurunziza? - By Jina Moore | Foreign Policy http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/06/25/whats_the_frequency...

3 of 4 7/4/2010 7:38 PM



Save big when you subscribe to FP
ROBERTO SCHMIDT/AFP/Getty Images

 

Jina Moore is a freelance journalist based in the African Great Lakes region. This

article was supported by the Pulitzer Center on Crisis Reporting.

 SHOW COMMENTS  LOGIN OR REGISTER  REPORT ABUSE

FOLLOW US ON TWITTER | VISIT US ON FACEBOOK | FOLLOW US ON RSS | SUBSCRIBE TO FOREIGN POLICY

ABOUT FP: MEET THE STAFF | FOREIGN EDITIONS | REPRINT PERMISSIONS | ADVERTISING | CORPORATE PROGRAMS | WRITERS’ GUIDELINES | PRESS ROOM | WORK AT FP

SERVICES:SUBSCRIPTION SERVICES | ACADEMIC PROGRAM | FP ARCHIVE | REPRINT PERMISSIONS | FP REPORTS AND MERCHANDISE | SPECIAL REPORTS | BUY BACK ISSUES

PRIVACY POLICY | DISCLAIMER | CONTACT US

1899 L STREET NW, SUITE 550 | WASHINGTON, DC 20036 | PHONE: 202-728-7300 | FAX: 202-728-7342

FOREIGN POLICY IS PUBLISHED BY THE SLATE GROUP, A DIVISION OF WASHINGTONPOST.NEWSWEEK INTERACTIVE, LLC

ALL CONTENTS ©2009 WASHINGTONPOST.NEWSWEEK INTERACTIVE, LLC. ALL RIGHTS RESERVED.

 

What's the Frequency, Nkurunziza? - By Jina Moore | Foreign Policy http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/06/25/whats_the_frequency...

4 of 4 7/4/2010 7:38 PM


